طراحی قلم هوشمند برای از بین بردن لهجه فارسی‌آموزان خارجی طراحی قلم هوشمند برای از بین بردن لهجه فارسی‌آموزان خارجی

نوشته شده توسط:امیررضا صفائی تبار | ۳ دیدگاه
طراحی قلم هوشمند برای از بین بردن لهجه فارسی‌آموزان خارجی
رئیس جدید مرکز گسترش آموزش زبان فارسی از طراحی «قلم الکترونیک متن‌خوان» برای حل مشکل لهجه حدود 60 هزار فارسی‌آموزی که تحت آموزش استادان عمدتاً خارجی مرتبط با این مرکز در سراسر جهان هستند، خبر داد.

ARST : سیدمحمدرضا دربندی که اخیراً از سوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان رئیس جدید مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی این سازمان منصوب شده است، از تداوم برنامه های سابق در این مرکز خبر داد.

وی گفت: مرکز گسترش زبان فارسی به طور کلی در دو حوزه فعالیت می کند؛ یکی از این حوزه ها رسیدگی به دپارتمان ها و کرسی های زبان فارسیو کلاس هایی است که توسط رایزنی های فرهنگی ایران در خارج از کشور برگزار می شود. مرکز ما در این زمینه اقدام به تهیه کتاب های درسی، محصولات فرهنگی و وسایل کمک آموزشی مورد نیاز کرده و می کند.

دربندی افزود: کار دوم مرکز گسترش زبان فارسی برگزاری دوره های دانش افزایی برای استادان و دانشجویان خارجی این رشته (زبان فارسی) در کشور است کهدر این زمینه تاکنون 75 دوره برگزار شده و هفتاد و ششمین دوره هم روز گذشته در شیراز آغاز به کار کرد. مجموعاً هر ساله 4 دوره (3 دوره در تابستان و یک دوره در فاصله میان دو ترم تحصیلی) برگزار می شده که این روند ادامه خواهد یافت.

به گفته رئیس جدید مرکز گسترش زبان فارسی برایآموزش هر یک از این دوره ها 60 نفر معرفی می شوند که این افراد ابتدادر سهسطح مبتدی، متوسط و عالی سطح بندی می شوند و سپس در یک دوره 25 روزه تحت آموزش زبان فارسی قرار می گیرند.

وی افزود: ما سعی می کنیم این دوره ها را در شیراز یا اصفهان برگزار کنیم تا فارسی آموزان از میراث فرهنگی کشورمان هم استفاده کنند.

دربندی سپس در تشریح برنامه هایخود برای مرکز گسترش زبان فارسی گفت: یکی از کارهایی که مراحل مقدماتی اجرای آن انجام شده است، راه اندازی سایت آموزش زبان فارسی در فضای مجازی با عنوان «فارسی آموز» است.

رئیس جدید مرکز گسترش زبان فارسی ادامه داد: فارسی آموز در این سامانه به صورت آفلاین زبان فارسی را یاد می گیرد و به صورت آنلاین کار رفع اشکال را با حضور مجازی استاد انجام می دهد.

وی گفت: کار دیگری که در دست اقدام است و فکر می کنیم با اجرای آن یکی از مشکلات اساسی در حوزه آموزش زبان فارسی برای فارسی آموزان خارجی رفع می شود، طراحی و راه اندازی «قلم الکترونیک متن خوان» است.

دربندی در توضیح این طرح، با بیان اینکه اغلب استادان زبان فارسی کهبا مرکز گسترش زبان فارسی در خارج از کشور همکاری دارند، ایرانی نیستند وعموماً لهجه دارند،تاکید کرد:به خاطر این مسئله، دانشجویان خارجی، فارسی را با لهجه آن استاد یاد می گیرند نه الزاماً با لهجه فارسی معمول در کشور ما.

رئیس مرکز گسترش زبان فارسی گفت: برای حل این معضل از قلم های الکترونیک متن خوان استفاده خواهیم کرد؛ عملکرد این قلم ها به این ترتیب است که دانشجو بعد از اینکه استادش متن کتاب را برایش خواند، قلم راروی همان متن می کشد و با این کار، متن با لهجه فارسی و رایج در کشور ما برای او قرائت می شود.

وی تاکید کرد: کار سخت افزاری مربوط به استفاده از این قلم برای فارسی آموزان خارجی انجام شده و یک هیئت علمی در حال انتخاب و تدوین کتاب های دسیهستند و به محض اعلام و تعیین این کتاب ها، قلم های مذکور برای استفاده در نقاط مورد نیاز در خارج از کشور ارسال خواهد شد.

دربندی با اشاره به فعالیت حدود 300 دپارتمان و کرسی و بخش زبان فارسیمرتبط با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور افزود: در هر یک از این واحدها به طور متوسطحدود 100 نفر مشغولیادگیری زبان فارسی هستندو مجموعاً 30 هزار نفر هستند و به همین تعداد هم افراد در رایزنی های ما یا به طور آزادو داوطلبانه، زبان فارسی را یاد می گیرند و لذا جامعه هدف ما برای استفاده از این قلم ها در سراسر جهانحدود 60 هزار نفر خواهد بود.

  • محمد نیکنام

    محمد نیکنام

    • ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ - ۱۶:۰۱:۳۰

    داداش لینک شدی

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۳ - ۰۸:۵۶:۵۲

    Howdy! Do you know if they make any plugins to
    protect against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard
    on. Any tips?

  • Manuel

    Manuel

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۸:۱۰:۲۶

    Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources
    back to your blog? My blog is in the very same area of interest as yours and my visitors would definitely
    benefit from some of the information you provide here.
    Please let me know if this okay with you. Appreciate it! http://ds-i.hk/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=185124