با محسن صفايي 3/براي صعود به جام جهاني 98 قرص مصرف کرديم!

نوشته شده توسط:امیررضا صفائی تبار | ۰ دیدگاه

http://www.aftabnews.ir/images/docs/000069/n00069307-b.jpg

از استيلي همين پرسيدم در بازي با استراليا قرصي مصرف کرديد که او گفت بله همينطور بوده، گفتم حالا هم به آن قرص‌ها نياز داريد؟ جواب داد الان نه

شايد براي هر روزنامه نگاري همکلان شدن با صفايي فراهاني به همين سادگي ها نباشد، او به واژه واژه پرسش هاي شما توجه مي کند و اگر پرسش تان از تحليل قوي و عميق برخوردار نباشد، خيلي زود عصباني مي شود و به گونه اي پاسخ مي دهد که مجبور مي شويد پرسش را به درستي مطرح کنيد. محسن صفايي فراهاني انگار تمام?شدني نيست، او هر بار انگار حرف هاي تازه تري دارد و مي توان پاي حرف هايش نشست و از آن لذت برد، لذتي تمام ناشدني از پشت پرده تفکر مردي که گويا مدير آفريده شده است. صفايي هر روز حرف جديدي دارد و نگاهش به فوتبال بر محور توسعه و پيشرفت است و براي همين ميگيود وقتي متوجه مي شود نمي توان در فوتبال اتفاق تازه اي را رقم زد از آن مي رود و فوتبال را به راحتي فراموش مي کند. گفتگوي ويژه با محسن صفايي فراهاني بعد از دو سال سکوت مطمئنا خواندني است...

*هنوز برکناري ايويچ براي اهالي فوتبال هضم نشده، اخراج ايويچ با دستوري از بالا صورت گرفت؟

من هيچ دستوري از بالا نمي‌پذيرفتم، چه در اين مورد و چه در موارد ديگر، هيچ دستوري از بالا قبول نمي‌کردم، برکناري ايويچ هم نظر شخصي خودم بود. در موقعي که من روي کار آمدم وقت چنداني تا جام جهاني نبود، در آن زمان ارتباط مديران باشگاه‌ها با بازيکنان بسيار تعيين کننده بود، ما بازي با تيم آس‌رم را هفت بر يک بازنده شديم، که من اعتقاد دارم اين باخت يک کار برنامه‌ريزي شده بود، نمونه‌اش بازي بعدي بود که ما در ميلان با اينترميلان انجام دادم و 4 بر يک پيروز شديم، خاطرم هست در آن بازي بين دو نيمه که ما يک بر هيچ عقب بوديم آقاي موراتي به من گفت ناراحت نباش فوتبال همين است و برد و باخت دارد و من در جواب گفتم ناراحت نيستم ما براي جام جهاني آماده مي شويم و ملاک برد و باخت نيست. اما پس از پايان بازي به موراتي گفتم شما خودتان را براي نتيجه‌اي مثل بازي با ايران و رم آماده کرده بوديد در حالي که نتيجه ديگري گرفتيد. البته الان آقاي ايويچ فوت کردند اما من تا موقعي که ايشان زنده بودند با ايشان در ارتباط بودم و حتي زماني که آقاي بلاژويچ را آورديم از ايويچ مشورت و نظر گرفتيم.

*در جام جهاني هم مشاوره مي دادند؟

بله تلفني با من در ارتباط بودند و به من گفتند اين تيم توانايي دارد که نتيجه بگيرد و با تغيير مربي اتفاق خاصي نمي افتد، ايويچ به من گفت اگر من با اين تيم به جام‌جهاني بروم احتمال اينکه نتيجه بازي با رم در جام‌جهاني تکرار شود وجود دارد.

*چرا مديران باشگاه ها با ايويچ اختلاف داشتند؟

قبل از جام‌جهاني بود که مديران فکر مي کردند مي‌توانند بازيکنان خود را بفروشند و هم فکر مي‌کردند ايويچ مربي صاحب‌نامي است و نظر او که در اروپا شناخته شده براي فروش بازيکنانشان موثر است. البته واقعا آقاي ايويچ مربي سرشناس‌ترين مربي‌اي بودند که به فوتبال ما وارد شدند، ايشان مربي تيم‌هاي معروفي مثل مارسي، آژاکس، پورتو و... بودند، او را در اروپا همه مي‌شناختند. حتي جلسه اي که قبل جام جهاني 98در مقر فيفا رفته بوديم، من و آقاي ايويچ سر يک ميز نشسته بوديم، در يک لحظه دور ايشان را 4 تا 5 مربي مطرح اروپايي گرفتند، اين بيانگر آن بود که براي ايوچ احترام خاصي قائل بودند، بنده هيچ مربي ديگري را در آن کلاس در ايران نديدم، حتي آقاي بلاژويچ. زماني که قرعه کشي شد و ما با آلمان و يوگسلاوي همگروه شديم من مشاهده کردم که ايويچ اين دو تيم را دقيق آناليز کرده بود که با چه ترکيبي چه نوع بازي‌اي مقابل ما خواهند کرد. ايويچ گفت اگر ليست نهاي بازيکنان اين دو تيم اعلام شود من به شما مي‌گويم که آن‌ها با چه سيستم،‌ ترکيب و تاکتيکي مقابل ما بازي خواهند کرد و چه نتيجه‌اي خواهيم گرفت، اما از اول هم گفت که نسبت به تيم آمريکا شناخت ندارد. اين همه احاطه و شناخت نشانگر قدرت او در مربيگري بود.

*ايويچ را چگونه آورديد؟

من عموما مربياني را که مي آوردم از فيفا مشاوره مي گرفتم و فقط سال اول کاري ام اينگونه نبود.

*چه مقامي در فيفا به شما مشاوره مي داد؟

خيلي از افراد فني بودند که مشاوره دادند و من از آنها مشاوره شخصي مي گرفتم. به آن‌ها شرايط مربي‌ که مورد نيازمان بود را مي‌گفتم و از آنها مي‌خواستم به ما يک گزينه معرفي کنند، گزينه‌اي که شانس مربي‌گري در ايران را با توجه به محدوديت‌هاي ما داشته باشد. البته نحوه جذب ايويچ به اين صورت نبود بلکه من با دوستاني که در اروپا داشتم خواستم که مربي براي ايران پيدا کنند که آنها مربياني از آرژانتين و پرتغال و چک و ... معرفي کردند و بين کساني که معرفي کردند و با توجه به بيوگرافي آنها ايويچ از همه بهتر بود و اولين انتخابم ايويچ شد و اگر ايويچ قبول نمي کرد به گزينه هاي ديگر بايد فکر مي کرديم.

ايويچ ابتدا گفت که من با شما يک قرارداد شش ماهه مي بندم تا بعد از جام جهاني و اگر راضي بوديم تمديد مي کنيم و اين در حالي بود که شرايط ما نامساعد بود. زمين تمرين ما در مجموعه ورزشي انقلاب مناسب نبود، شايد 40% تمرينات تيم ايويچ در سالن بدنسازي بود و امکانات ما خيلي کم بود.

 

*ليست دعوت‌شدگان ايويچ به تيم ملي هم نکات جالبي داشت...

هيچ وقت يادم نمي‌رود برخي از بازيکنان مثل زرينچه و محمدخاني تقريبا فوتبال‌شان تمام شده بود، اما ايويچ اين‌ها را دوباره به تيم ملي دعوت کرد، من با ايويچ تماس گرفتم و از او خواستم فورا به دفتر من بيايد،‌ از او پرسيدم اين بازيکنان را چه کسي به شما معرفي کرده، ايويچ گفت هيچ‌کس، پرسيدم پس چگونه اين بازيکنان را انتخاب کرديد، او گفت فيزيک بدني اينها عالي است و اگر روي محمدخاني کار کنيم بهترين نفر براي دفاع آخر تيم ملي است، گفتم مطمئن باشم که کسي براي انتخاب اين بازيکنان با شما لابي نکرده؟ گفت من با کسي لابي نمي‌کنم من تمرين اين بازيکنان را ديده‌ام و انتخابشان کرده‌ام. بعدها وقتي در ايتاليا بوديم من از محمدخاني پرسيدم شرايطتت چگونه است واو در جواب گفت من حتي در 20 سالگي هم اينقدر آماده و سرحال نبودم و الان مي‌توانم راحت 120 دقيقه بازي سنگين بکنم در حالي که قبل از آن بعد از دقيقه 50 قايم مي شدم که به من توپي ندهند. يکي از آقايان به من گفت در بازي با استراليا قرص‌هايي داديم به بازيکنان براي کسب نتيجه بهتر، همان موقع از استيلي همين پرسيدم در بازي با استراليا قرصي مصرف کرديد که او گفت بله همينطور بوده، گفتم حالا هم به آن قرص‌ها نياز داريد؟ جواب داد الان نه آن زمان از دقيقه 50 به بعد کم مي آورديم اما الان بعد از 90 دقيقه يه نود دقيقه ديگر آمادگي داريم.

*تيم ملي ايران با دوپينگ توانست به جام‌جهاني 98 صعود کند؟

من واقعا نمي‌دانم و بعد هم پرس و جو نکردم. فقط مي‌خواستم شرايط تيم ملي در زمان ايويچ را با شرايط قبل از آن مقايسه کنم. يادم هست که بعد از يک بازي سنگين که با آمريکا برگزار کرديم، بعد از اتمام بازي ايويچ تيم را به زمين برگرداند و نيم ساعت تمرين داد. اين نشان مي‌داد که تيم توانايي انجام بازي‌هاي سنگين را دارد. بعد از بازي با آلمان که 2 بر صفر باختيم ديدم، وسيله‌اي کنار زمين جا گذاشته بودم، وقتي براي برداشتن آن به کنار زمين رفتم ديدم که تيم ملي آلمان‌ همين کار را کردند و اين نشانگر ويژه بودن اين مربي بود. کادر مربيگري ايويچ کادر بي‌نظيري بود، چه از بعد بدنسازي چه پزشکي. دکتري که ايويچ آورده بود آنقدر خوب بود که من براي بازي هاي بانکوک ايشان را با زور بردم چون کميته ملي المپيک گفت ما اجازه نمي‌دهيم شا دکتر بياوريد، همراه کاروان ايران دکتر وجود دارد و نيازي به دکتر خاص براي تيم ملي فوتبال نيست، من به آن‌ها گفتم من تنها فدراسيوني هستم که از شما پول دريافت نمي‌کند، تيم و کادر فني و پزشکي را با هزينه‌هاي فدراسيون مي‌آورم و براي اينکار از شما اجازه نمي‌گيرم. بعد که من دکتر ساشا را با خودم بردم بانکوک آقاي سجادي بعد از سه روز به من مراجعه کردند، ايشان ابتدا با من خيلي مقابله مي کرد و مي گفت چرا اينقدر بداخلاقي مي کنيد و اصرار مي کنيد که دکتر ساشا به بانکوک بيايد، اما بعد از سه روز به من مراجعه کردند و گفتند مي شود زمان هايي که دکتر ساشا بيکار است به تيم‌هاي ديگر ما کمک کند، علت اين تغيير نظر آقاي سجادي را پرسيدم و ايشان گفت دکتر ساشا تنها کسي است که از وقت هاي بيکار کامپيوترهاي ما استفاده مي کند و براي تمام بازيکنان برنامه جدا نوشته است. شايد شما باور نکنيد اما دکتر ساشا تنها کسي بود که براي بازيکنان براي تغذيه نوشته بود و حتي در زمان صرف غذا بالاي سر بازيکنان مي‌ايستاد. يک روز ديدم ايشان براي بار سوم به رستوران مي‌روند، پرسيدم شما چند بار غذا مي خوريد؟ دکتر گفت من هنوز ناهار نخورده‌ام، امروز بچه‌ها دو گروه بودند که دو بار به خاطر سرکشي و نظارت بر غذا خوردن آنها به رستوران رفتم و تازه الان مي‌خواهم براي ناهار خوردن به رستوران بروم.

*با تمام شايستگي‌هايي که ايويچ داشت شما در مقابل توطئه بازيکنان تسليم شديد و ايويچ را اخراج کرديد؟

اولا که اين توطئه علني نبود، يعني من نمي‌دانستم اين پروژه از کجا مديريت مي‌شود و توسط چه کساني اجرا مي‌شود، اين مشکلات را مربي فهميد، ايويچ به من گفت اين تيم از بيرون تحريک مي‌شود، بازيکنان در زمين بازي خودشان را انجام نمي‌دهند. ايويچ در يک اردو وقتي تيم ملي ليستش کامل شده بود، از تمام بازيکنان 50 بار تست 200 متر سرعت گرفت، او آمادگي جسماني تمام بازيکنانش را ارزيابي کرده بود و از لحاظ روحي و فکري هم 3 ماه با آن‌ها زندگي کرده بود. زماني که ما از اردوي فرانسه به تهران برگشتيم،‌ ايويچ به من گفت شما بين ليگ و تيم ملي يکي را انتخاب کنيد، گفتم چرا؟ گفت من يک اشتباه کردم و آن هم اين بود که فکر مي‌کردم مربيان شما مانند مربيان اروپايي بازيکنانشان را آماده مي‌کنند ولي در اين اردو فهميدم که بازيکنان شما نمي‌توانند بيشتر از يک نيمه بازي کنند و اگر اين بازيکنان با همين شرايط به جام‌جهاني بروند، تيم ما به مشکل برمي‌خورد. من تصميم گرفتم ليگ را تعطيل کنم و همه 40 بازيکني که ايويچ نياز داشت از فروردين در اختيار او قرار دادم، پس بازيکنان 3 ماه کامل در اختيار ايويچ بودند و او کامل آن‌ها را مي‌شناخت و حتي مي‌دانست که کدام يک از آن‌ها شانس بازي کردن در اروپا را دارند، از طرف ديگر مسئله دلالي بود، که الان بدتر از زمان ما شده، تصورات اينگونه بود که مربي‌اي يا مديري که بازيکن باشگاهي‌اش را به تيم‌هاي اروپايي ترانسفر کند بخش عمده‌اي از مبلغ قرارداد او را براي خود برمي‌داشت و همه مبلغ قرارداد به بازيکن نمي‌رسيد.

*براي اين ادعايتان سند هم داريد؟

من نمي‌خواهم به اين مسائل بپردازم، اما به چند مورد کوچک اشاره مي‌کنم، بازيکن ملي‌پوشي پيش من آمد و گفت مديرعامل باشگاه و يکي از مقامات ارشد فدراسيون نيمي از مبلغ قرارداد من را با يک باشگاه عربي همان ابتدا دريافت کردند. يا بخاطر دارم مديرعامل يک باشگاه آلماني که يکي از بازيکنان ملي‌پوش ما در آن بازي مي‌کرد را به طور اتفاقي در فرودگاه ديدم به او گفتم بازيکن ما را ارزان خريديد، او گفت نه ما به قيمت بازيکن شما را خريديم و زماني که رقم قرارداد را اعلام کرد من متوجه شدم اين رقم بيش از يک و نيم برابر رقمي بود که در ايران اعلام کرده بودند. اين حجم عمده پول را مديران باشگاه‌ها و دلال‌ها برمي‌داشتند. فوتبال اين پشت‌ پرده‌ها را داشت،‌ من نمي‌دانستم کدام بازيکن با مديرباشگاهش بسته است، پس من تسليم اين توطئه نشدم. بعد از آقاي ايويچ من حواسم جمع‌تر بود،‌ عليرغم اين که هرگز نه به کسي اجازه دخالت در امور خودم را ندادم و خودم هم در کار کسي دخالت نکردم، اما يک‌بار دستور دادم يک بازيکن از تيم ملي اخراج شود، بعد از اين که ايويچ براي من مسائل را روشن کرده بود من متوجه شدم اين بازيکن با مديرعامل باشگاهش قصد خراب کردن تيم ملي را دارند.

*اسم آن بازيکن را بگوييد...

اسم نمي‌برم چون هنوز هم در حال بازي کردن است...

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...